Skötsel av din kanin!

Nu tänkte jag skriva ett skötsel inlägg, för jag har fått några frågor om det. Även fast man kan vissa saker om detta är det ändå bra att läsa.

Man bör klippa klorna var 6:e vecka, men om din kanins klor växer snabbare så klipp mer oftare.
Man ska heller inte tvätta sin kanin, men vissa kaniner har svårt att tvätta sig själva. Då kan man hjälpa till, men rådsfråga en vetrinär för bästa tips. Men självklart kan du tvätta av tassarna om dom skulle vara jordiga/leriga.
Ett tips, som jag tror inte många vet. Är att kaniner får som ”mojs” kring ögonen ibland. Ta absolut INTE ta bort det. Det kan leda till ögoninflamation och andra sjukdomar kring ögonen.
Har din kanin lång päls är det bra att du kammar den dagligen. Har den normal päls, kamma också. Eftersom kaniner tycker det är ganska skönt att bli kammade.
Sen alltid färskt hö! Använd en hö hållare. Lägg inte hö på golvet, eftersom det lätt blir smutsigt.
Sen fyll på färskt vatten några gånger om dagen. Och fyll på mat, efter din kanins behov (fråga i djuraffären hur mycket mat din kanin ska ha). Och var noga med att inte blanda massor av olika grönsaker, eftersom kaniner lätt får diaré.

Hoppas ni fick något tips! 🙂

Det kommer mer inlägg under dagen! 😀

Om murkenskaniner

Jag är en tjej som älskar kaniner. Och mitt syfte med bloggen är en seriös kaninblogg, med bra uppdatering!
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar