Köpa kanin..?

Funderar du som många andra på att köpa kanin? Då är det planering som gäller in i det minsta detalj!

Några snabba frågor som kan vara bra att veta innan ni köper en eller flera kaniner:
Är någon i min familj allergisk?
Har vi plats, tid?
Kommer jag kunna ge kaninen den motion och daglig hantering den behöver?

Svarar ni JA på alla utom den första, så är det bra 🙂
Vilken ras ska man nu skaffa?
Hermeliner är väldigt söta djur, men ändå väldigt ”spralliga” av sig. Så om man har många små barn i familjen (som jag) så rekomenderar jag verkligen dvärgvädurer. Dom är jätte lungna och väldigt förlåtna djur. Annars är det ”fritt fram” att välja kanin!
Sen innan man får hem sin/sina kanin(er) så bör en bur vara färdig inredd. Och alla saker klara. Ska kaninen vara inne? Då finns det många bra burar att köpa. Ska kaninen vara ute? Ska ni köpa eller bygga en ute bur? Ska ni bygga en måste ni tänka på att den är byggd i lagliga mått (100x50x50) Jag rekomenderar verkligen att bygga större om man har fler. Och en sitt hylla eller hus som den kan hoppa upp på ska finnas i buren (enligt lag). Tänk på att buren inte ska vara för lång. Då blir den lätt mörk!

Hoppas det hjälpte lite! 🙂

Om murkenskaniner

Jag är en tjej som älskar kaniner. Och mitt syfte med bloggen är en seriös kaninblogg, med bra uppdatering!
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar